מדוע הצבע הצהוב הפך להיות צבע המאבק להחזרת החטופים?

קוראי הארט בלוג,
תקופה מאוד קשה עוברת עלינו!

החודשים האחרונים קשים לכולנו, אנחנו מנסים לחזור לתפקוד מלא, כל אחד בדרכו שלו.
פתחנו את הגלריה בנמל יפו מול הים ונהנים לפגוש את המבקרים, התיירים שמתחילים להגיע אבל הלב בעזה, עד שהחטופים יחזרו ושהחיילים יגיעו הביתה, קשה מאוד לחזור לשגרה.
חייבת לומר תודה לכל הלקוחות שלי מהארץ ובכל העולם שמבינים את המצב ותומכים באמנות ישראלית.
בזכותכם אנחנו מחזירים את הגלריה לפעילות!
פוסט זה מיועד לשלוח הרבה אהבה וכוחות למשפחות החטופים ולמשפחות השכולות.
ובהקשר זה השאלה שנשאלת היא
מדוע הצבע הצהוב הפך להיות צבע המאבק להחזרת החטופים?

כל מחאה משתמשת בסימן שיאחד אותה עם תומכיה. משפחות החטופים אימצו את הצבע הצהוב שמופיע בסרט הצהוב, כסאות בצבע צהוב מסביב למייצג השולחן הארוך שמוצג בכיכר החטופים במוזיאון תל אביב ועוד סממנים בצבע הצהוב. הצבע הצהוב הוא רב משמעויות – זהו הצבע הבהיר, השמח, החם והאופטימי של אור השמש והחמניות אך זהו גם צבע שמתריע על סכנה כמו תמרור המתריע על חומרים מסוכנים או המבשר רעות.

חשוב לדעת שלצבע הצהוב יש היסטוריה ארוכת שנים בהקשר של מלחמה. הכל התחיל במלחמת האזרחים בארה”ב. הצבע של חיל הפרשים של צבא הצפון היה צהוב, והנשים שנשארו בעורף לבשו מטפחות וצעיפים צהובים כדי לסמל את נאמנותן לאהוב שנמצא במרחקים. אחרי ניצחונו של צבא הצפון, נשאר המנהג הזה בתרבות האמריקאית וסימל הזדהות עם שבויים ולוחמים כמעין תפילה לשובם בשלום.

במלחמת העולם השניה נכתב השיר המפורסם על הסמל הצהוב את השיר שרו האחיות אנדרוז (באנגלית: The Andrews Sisters) שהיתה הלהקה הנשית הקולית המצליחה ביותר בארצות הברית בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשנים שלאחריה:

“היא ענדה סרט צהוב”.
“על צווארה  היא עונדת סרט צהוב
היא עונדת אותו בחורף וגם בקיץ.
אם אתה שואל לפשר הקישוט?
היא תענה שזה לאהוב ליבה הרחוק.”

Round her neck she wore a yellow ribbon 
She wore it in the winter
And the merry month of May
When I asked her: Why the yellow ribbon?
She said: It’s for my lover who is far far away.

השיר הפך לכותרת של מערבון באותו השם ומאוחר יותר לשיר שהפך ללהיט ב-1973 – “קשרי סרט צהוב סביב עץ האלון העתיק”. הסרט הצהוב הופיע שוב לאזכור השבויים האמריקאים במלחמת וייטנאם.
בשנות ה־90 היו אלה נשות תנועת ״ארבע אמהות״ שלחמו עבור היציאה מלבנון בשלטים בצבע הצהוב. גם תנועת ״אמהות נגד הכיבוש״ שנולדה בראשית שנות ה־2000 וקראה להוציא חיילים מהשטחים השתמשה בצבע הצהוב. סרטים צהובים חולקו בצמתים על ידי מטה המאבק להחזרת גלעד שליט, ולפני כשנתיים היה זה שמחה גולדין, אביו של החייל הדר גולדין ז״ל, שקרא להוסיף סרט צהוב לדגל ישראל לקראת יום העצמאות.

הצהוב הוא הצבע הבולט ביותר בספקטרום, זה שעין האדם מעבדת תחילה – לפני כל גוון אחר. אפילו בראייה הפריפריאלית שלנו, יש לנו סיכוי כפול לזהות צהוב מאשר צבע אחר כמו אדום. הנראות החזקה שלו הפכה אותו לכלי הכרחי בתכנון מערכות בטיחות ואבטחה. כלי רכב רגישים וחשובים כמו אוטובוסים לבית ספר ואמבולנסים נצבעים לרוב בצהוב. הוא גם משמש בשילוט שדורש תשומת לב מיוחדת (כאשר הוא משולב עם שחור כדי להפוך אותו לבולט יותר) כמו שילוט המתריע על חומרים מסוכנים, סרט אבטחה של המשטרה לתיחום של זירות פשע, אפוד שחובה להחזיק ברכב וגם תנועת המחאה “האפודים הצהובים” בצרפת (“les gilets jaunes”) שמשתמשים באפוד צהוב כדי להשיג נראות גבוהה.

אז כמו לכל צבע, גם לצבע הצהוב יש השפעות רבות על הסביבה.

כולי תקווה שבקרוב נוכל לחוות את הצבע הצהוב בתכונותיו המרגיעות יותר ולא כסמל מאבק. 

 שנזכה בקרוב לימים רגועים.

גלריית עבודות איריס עשת כהן

כותבת: איריס עשת כהן .
צילומים: איריס עשת כהן.

שתפו:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן